Velkommen til min side

”Tak fordi du kigger forbi. Du er hjertelig velkommen til at læse mere om mig”

Virkeligheden er din bedste ven...

Velkommen til min side

”Tak fordi du kigger forbi. Du er hjertelig velkommen til at læse mere om mig”

Sådan sagde teolog og psykoterapeut Bent Falk til mig. Først forstod jeg ikke hvad han mente. Hvordan kan virkeligheden være min ven, når den kan gøre så ondt? Hvordan kan virkeligheden være min bedste ven på de dage, hvor jeg råber af mine børn, eller bare har haft lyst til at kaste det hele ad helvede til?


I årenes løb har jeg i højere og højere grad forstået sandheden i de ord, både gennem samtaler med andre mennesker og fra mit eget liv.


For virkeligheden er jo også, når jeg bare ikke kan overskue min hverdag, eller når jeg har lyst til at slå min kollega ihjel - Problemet er ikke, at jeg føler alle mulige følelser, problemet er når jeg ikke vil være ved dem og forsøger at skubbe dem væk, eller helt fortrænge dem; når jeg ikke vil være mig med alt det der er mig.


Det kan komme til udtryk for mange forskellige måder, som uro og rastløshed, som en følelse af udbrændthed eller stress. Det kan også være, som en indre papegøje, der kritisere alt hvad man gør og fortæller at det alt sammen er helt forkert, så man bliver helt i tvivl om sig selv, sit værd og sine egne grænser.


Kan du genkende noget af det?


Så vil jeg gerne hjælpe dig med at skabe klarhed over det, der udfordrer dig i dit liv. Hvad er det for mønstre, som måske engang var gode for dig, men som nu spænder ben for dig i din hverdag. Måske ved du ikke engang, hvad der er på spil, fordi tingene bare sker uden du ved hvorfor.


Sådan er det for mange af os, at vi slet ikke ved, hvorfor vi reagere som vi gør – det sker bare.


Og nu er vi tilbage ved begyndelsen: Virkeligheden er din bedste ven, for vi kan nemlig først skabe en forandring, når vi opdager, hvad der egentlig foregår i os og accepterer, at det er sådan det er fat med os.


Derfor er virkeligheden det, der virker, uanset hvordan den er!


Leder du efter en psykterapeut? Start med en 20 minutters uforpligtende infosamtale her

Læs mere om Dorte

Inden du tager kontakt til mig, så kan det være rart lige at høre lidt om hvem jeg er og hvad jeg har oplevet.


Du kan læse mere om mig og lære mig lidt at kende på min "Mød Dorte side"

Udtalelser

Jeg vil anbefale et MBSR forløb til andre mænd som har brug for at få redskaber til at standse op en gang imellem i hverdagen og genstarte krop og sind – hvis hverdagen blot drøner derudaf.

Hvilke indvendinger/forbehold havde du før du startede på MBSR-forløbet?

Jeg meldte mig til, fordi jeg var i slutningen af en arbejdsrelateret stress sygemelding. Havde, der ikke været en sådan konkret erfaring/problem havde jeg ikke meldt mig til. Det var i et ønske om at tilegne mig nogle redskaber og værktøjer til at hjælpe mig i perioden og også for at undgå det fremadrettet.

Jeg var noget skeptisk overfor både ”mindfullness” og ”yoga”, som kan dyrkes i forskellige tilgange, enten aht. Sundhed/fysik (yoga som en moderne gymnastik), eller også af lige vel new-age spirituelle årsager.

-Så hvis jeg skulle blive fanget af et opslag igen, eller årsag til at søge et forløb som MBSR var, så er det vigtigt at slå på redskaber til hverdagen og til at håndtere en fremtidig tilstand.

Hvordan var det, før du begyndte på MBSR?

Klassisk arbejdsrelateret stress, var derfor det triggede et behov/ønske om at prøve noget der kunne tøjle det og sætte kroppen fri.

Hvad er den største forandring som MBSR-forløbet har givet dig?

Der er to ting, et - et sæt af redskaber, der gør at nogle af de praksisser jeg har haft for at nulstille hovedet, har gjort dem med gennem fx Bodyscan (et mærkeligt ord, men god rutine, for at give hovedet fri, og alligevel ikke bare falde i søvn)

Dernæst to - arbejdet rigtigt meget med overbærenhed/tilgivelse, og dem måde at møde verden på. Det er noget der bliver sagt igen, igen og igen – pyt knapper etc. – men at have praktiseret det i 8 uger, har rodfæstet det mere hos mig.

At møde verden med opmærksomhed, kærlighed og accept – og i stedet for at kræve andre skal gøre noget andet, så er det nemmere at være i at verden formentlig vil det godt.

Hvilken ene ting, synes du, har været bedst ved MBSR? Hvad har givet dig den
allerstørste AHA oplevelse?

At Yoga grundlæggende er gymnastik, og kan dyrkes som sådan.

Hvad har MBSR givet dig konkret?

Viden og værktøjer til at etablere hverdagspraksisser om at holde fast.

Hvad har det givet dig personligt?

At overvinde en indre modstand imod Mindfuldness/Yoga, og hvile i at deltage i noget som er langt uden for min comfortzone. Og dermed have gjort noget som er udsædvanligt for folk som mig.


At arbejde med mønstre for handling og tænkning, det bliver så meget nemmere med Opmærksomhed, Anerkendelse og Accept.

Til hvem vil du anbefale MBSR? Og hvorfor?

Jeg vil anbefale et MBSR forløb til andre mænd som har brug for at få redskaber til at standse op en gang imellem i hverdagen og genstarte krop og sind – hvis hverdagen blot drøner derudaf.

Anonymt
user-image

En styrket stemme/følelse af, hvor min egen grænse går; hvordan jeg skal sige fra og mærke mig selv.

Hvilke indvendinger/forbehold havde du før du startede på MBSR-forløbet?

Den tid, jeg skulle tage mig, for at få det fulde ud af forløbet, så jeg som en udfordring

Hvordan var det, før du begyndte på MBSR?

Jeg er enormt udfordret, hvad angår at mærke mig selv og mine behov. Alt skal helst gå hurtigt og kalenderen skal gerne være fyldt, men af erfaring ved jeg, at det handler om sekunder, før hele min verden knækker sammen. Jeg gik til forløbet med en forhåbning om, at mærke efter inden filmen knækker og det er svært at komme tilbage på et sundere spor.

Hvad er den største forandring som MBSR-forløbet har givet dig?

Jeg oplever mig selv som værende mere i balance. Jeg er ikke god til at udføre meditative opgaver som en fast del af min hverdag, men jeg kan mærke at grundlaget for at strukturere min hverdag omkring at skabe en stabil, indre balance er stærkt. Jeg har lyst og mod til at tage mere plads til mig selv.

Hvilken ene ting, synes du, har været bedst ved MBSR? Hvad har givet dig den
allerstørste AHA oplevelse?

Introduktion til de forskellige måder at være mindfull på, har gjort det nemmere for mig at se, hvordan det kan blive naturlig inkorporeret i min dagligdag; at jeg faktisk kan lære at være mindfull gennem mange af de hverdagsrutiner, som fylder.

Hvad har MBSR givet dig konkret?

Værktøjer og redskaber til at lave en handlingsplan, der passer ind i netop min dagligdag.

Hvad har det givet dig personligt?

En styrket stemme/følelse af, hvor min egen grænse går; hvordan jeg skal sige fra og mærke mig selv. Jeg har fået fokus på, hvor vigtigt det er at prioritere sig selv højere. Det har resulteret i en tryghed og tro på, at jeg kan opbygge et stabilt sind - og acceptere de vilkår og følelser, der viser sig.

Til hvem vil du anbefale MBSR? Og hvorfor?

Alle. Fordi alle har godt af, at lære de redskaber og sætte fokus på høj prioritering af sig selv.

Frederikke Lind
user-image

Jeg er blevet bedre til at "forsøge" at gøre én ting ad gangen.

Hvilke indvendinger/forbehold havde du før du startede på MBSR-forløbet?

Jeg havde ingen forbehold. Så frem til at starte, var dog bekymret for om jeg fandt tid til hjemmeøvelserne.

Hvordan var det, før du begyndte på MBSR?

Jeg følte mig stresset. Havde meget at se til på flere områder.

Følte jeg gik fra det ene til det andet. Havde for mange ting i gang på samme tid.

Hvad er den største forandring som MBSR-forløbet har givet dig?

Jeg er blevet bedre til at "forsøge" at gøre én ting ad gangen.

Hvilken ene ting, synes du, har været bedst ved MBSR? Hvad har givet dig den
allerstørste AHA oplevelse?

At nogle af de strategier jeg brugte, er de rigtige for mig, blot jeg skal gøre mere af det.

Hvad har MBSR givet dig konkret?

Variation af forskellige metoder og gode råd.

Hvad har det givet dig personligt?

Nogle dage en større ro. En tryghed i at jeg kan bruge mange øvelser - næsten - hvor som helst. Og en glæde over at naturen kan hjælpe mig mere end jeg vidste.

Til hvem vil du anbefale MBSR? Og hvorfor?

Til stort set alle, da jeg tror vi alle har gavn af at øve/lære nærvær i en travl dagligdag og en hektisk verden.

Linnea Lind
user-image

Værktøjer/redskaber til at blive bedre til at være til stede i nuet.

Hvilke indvendinger/forbehold havde du før du startede på MBSR-forløbet?

Jeg synes ikke jeg havde nogle bekymringer, selv om jeg ikke var helt sikker på hvad det gik ud på. Jeg synes det lød rigtig spændende at arbejde med mig selv. Jeg er nok lidt typen som bare kaster mig ud i ting, og håber på det bedste 😊

Hvordan var det, før du begyndte på MBSR?

Jeg havde altid travlt, men hvad jeg skulle som det næste. Jeg havde svært ved at være til stede i nuet.

Hvad er den største forandring som MBSR-forløbet har givet dig?

Jeg synes jeg er blevet bedre til at leve i nuet, det kan stadigvæk godt blive bedre. Til tider tænker jeg også over de ting som jeg gør, altså ex. Klø mig hvis det kløer. Jeg er også bedre til når jeg ex. Går tur, at bemærke hvad jeg ex. Ser på vejen. Sætter også stor pris på full body scan.

Hvilken ene ting, synes du, har været bedst ved MBSR? Hvad har givet dig den
allerstørste AHA oplevelse?

Jeg synes lørdagen var en aha oplevelse. Jeg frygtede at skulle være stille en hel dag, men det var en fornøjelse at prøve. Det var dog svært ikke at kunne/måtte smile til de andre deltagere.

Hvad har MBSR givet dig konkret?

Værktøjer/redskaber til at blive bedre til at være til stede i nuet.

Hvad har det givet dig personligt?

Fokus

Til hvem vil du anbefale MBSR? Og hvorfor?

Jeg tænker de fleste mennesker vil have godt af et MBSR kursus, de fleste mennesker levet et stresset liv, hvor de altid er bagud på tiden. Men jeg tænker især til stress ramte mennesker.

Anonymt
user-image